Програма нормативної навчальної дисципліни Тифлопсихологія складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки фахівців освітнього рівня бакалавр, галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 016.05 Спеціальна освіта. Тифлопедагогіка.

Предмет вивчення навчальної дисципліни – оволодіння знаннями з особливостей психічного розвитку особистості при глибоких порушеннях зору.

Міждисциплінарні зв’язки: Психологія, Вступ до спеціальності "Спеціальна освіта" і педагогічна деонтологія, Тифлопедагогіка з історією, Дошкільна тифлопедагогіка, Офтальмогігієнічні основи навчання і виховання дітей з порушеннями зору та ін.

Метою викладання навчальної дисципліни Тифлопсихологія є  озброєння науковими знаннями з особливостей психічного розвитку дитини в умовах зорової депривації .

Завданнями вивчення дисципліни Тифлопсихологія є:

  1. Визначення загальних та специфічних закономірностей психічного розвитку осіб з ушкодженим зором;
  2. Визначення компенсаторних механізмів психічного розвитку та їх значення у формуванні особистості при порушеннях зору;
  3. Встановлення залежності розвитку психіки і особистості в цілому від ступеня, характеру патології зору та часу його порушення;
  4. Створення психологічного підґрунтя для цілеспрямованої освітньої, виховної, корекційної роботи на різних етапах соціалізації людей з глибокими порушеннями зору;
  5. Визначення особливостей, напрямків та методів формування особистості дитини з порушеним зором в умовах спеціального навчання і виховання.

Метою викладання навчальної дисципліни «Спеціальна методика виховної роботи з дітьми, які мають порушеннями зору» є теоретична, методична і практична підготовка студентів-тифлопедагогів до здійснення виховної роботи з дітьми, які мають порушення зору.

Мета навчальної дисципліни «Спеціальна методика математики» – теоретична, методична і практична підготовка студентів до викладання математики для дітей з порушеннями зору в початкових класах спеціальних та інклюзивних закладів освіти. Аналіз понять початкового курсу математики та загальних способів методичної діяльності вчителя, забезпечення готовності до органічного поєднання навчання математики з корекцією вторинних відхилень у розвитку дітей з  порушеннями зору.

Метою викладання навчальної дисципліни «Психологічне консультування» є теоретична, методична і практична підготовка студентів-тифлопедагогів до надання консультативної допомоги особам, які мають порушення зору, та членам їхніх сімей; працівникам корекційно-реабілітаційних установ та освітніх закладів для осіб з порушеннями зору.

Мета і завдання навчальної дисципліни: навчити студентів практичному володінню технікою письма і читання по Брайлю та методикою навчання рельєфно-крапковому шрифту незрячих осіб різного віку.

Методика викладання фахових дисциплін спеціальності «Спеціальна освіта»
викладається у 4 семестрі на 2 курсі та є основоположним курсом у оволодінні аспірантом
основними компетентностями, необхідними для викладацької діяльності у підготовці
майбутніх фахівців спеціальності 016 Спеціальна освіта.
Метою навчальної дисципліни є підготовка аспірантів до викладання фахових
дисциплін спеціальності 016 Спеціальна освіта у закладах вищої освіти.
Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни «Методика
викладання фахових дисциплін спеціальності «Спеціальна освіта»» є:
 ознайомлення із сучасною структурою вищої освіти України, чинними
законодавчими і нормативними документами, загальними положеннями організації
освітнього процесу;
 засвоєння психолого-педагогічних та дидактичних основ освітнього процесу
у закладах вищої освіти, базових теоретичних знань з методики викладання фахових
дисциплін спеціальності «Спеціальна освіта»;
 формування практичних навичок й умінь з методики викладання фахових
дисциплін спеціальності «Спеціальна освіта» із використанням традиційних та
інноваційних освітніх технологій, інформаційних ресурсів освітнього процесу;
 набуття умінь і навичок з підготовки різноманітного методичного
забезпечення для проведення різних видів занять та діагностики знань студентів;
 розвиток здібностей, необхідних для ефективної педагогічної діяльності,
формування основ педагогічної майстерності;
 опанування питань організації та контролю самостійної роботи студентів;
 ознайомлення з дистанційними технологіями навчання.

Предмет вивчення навчальної дисципліни – полягає у сприянні становленню професійної компетентності майбутніх вчителів-дефектологів шляхом ознайомлення із специфікою організації та методикою здійснення корекційної роботи в спеціальних та інклюзивних  закладах освіти де навчаються діти з порушеннями зору.

 Міждисциплінарні зв’язки:  сучасні технології навчання дітей з порушеннями зору; психодіагностика порушень розвитку; технології інклюзивної освіти.

Мета і завдання навчальної дисципліни – сформувати у студентів знання організації та методики проведення корекційної роботи з дітьми дошкільного віку та учнями, які мають порушення зору та навчаються в спеціальних та інклюзивних  закладах освіти

Метою викладання навчальної дисципліни «Тифлопедагогіка з історією» є озброєння студентів теоретичними знаннями і практичними навичками навчання і виховання учнів початкових класів з порушеннями зору, формування у студентів умінь вільно користуватися методами та прийомами навчання та виховання в залежності від особливостей психофізичного розвитку цієї категорії дітей.

Вибіркова навчальна дисципліна для студентів 3 курсу (ступеня бакалавр). 

Практична робота

Вибіркова навчальна дисципліна для студентів 2 курсу (ступеня бакалавр)

 

Метою викладання навчальної дисципліни «Педагогічна взаємодія в інклюзивному середовищі» є розкриття сутності, змісту, особливостей педагогічної моралі, ознайомлення студентів із категоріями, нормами, принципами педагогічної взаємодії між всіма учасниками освітнього процесу в закладах освіти з інклюзивною формою навчання відповідно до етичних норм.

 

Метою викладання навчальної дисципліни Вступ до спеціальності "Спеціальна освіта" і педагогічна деонтологія є сформувати гуманістично зорієнтований професійний світогляд фахівця, який розуміє та сприймає проблеми дітей з порушеннями психофізичного розвитку, сприяє їх вирішенню. 

Основними завданнями вивчення дисципліни Вступ до спеціальності "Спеціальна освіта" і педагогічна деонтологія є:

-          ознайомлення майбутніх педагогів з спеціальною педагогікою та деонтологією як науками, що вивчають особливості розвитку, навчання, виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку;

-          ознайомлення майбутніх фахівців з основними категоріями дітей з психофізичними порушеннями;

-          ознайомити із сучасною системою надання освітньо-корекційних та реабілітаційних послуг особам з порушеннями психофізичного розвитку;

-          сформувати уявлення про основні професійно значущі особистісні якості, знання та вміння вчителів-дефектологів;

-          підготувати студентів до вивчення основних навчальних дисциплін.

Метою викладання навчальної дисципліни «Педагогічна взаємодія в інклюзивному середовищі» є розкриття сутності, змісту, особливостей педагогічної моралі, ознайомлення студентів із категоріями, нормами, принципами педагогічної взаємодії між всіма учасниками освітнього процесу в закладах освіти з інклюзивною формою навчання відповідно до етичних норм.

 

Метою викладання навчальної дисципліни «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі» - ознайомлення студентів з науково-методичними, соціально-психологічними, та правовими засадами організації та реалізації психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП в умовах інклюзивної освіти.

Основними завданнями:

  • ознайомити студентів із особливостями організації процесу психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП;
  • виробити навички командної роботи при навчанні та вихованні дітей з ООП;
  • забезпечити досконале володіння стратегіями взаємодії з батьками дітей з ООП;
  • сформувати навички розробки індивідуальної програми розвитку дитини з ООП;
  • ознайомити з основними психолого-педагогічними технологіями інклюзивного навчання.
  • виробити усвідомлення необхідності зростання педагогічної майстерності.

Навчальна дисципліна підготовки фахівця ступеня вищої освіти "Магістр"